onsdag 25. august 2010

Guttegutt i rødt.

Idag da jeg var på tur med minstemann i vogna overhørte jeg en søt samtale mellom to små gutter. "Nei, imorgen skal jeg på dans" sa den ene gutten. "Skal du på dans? Hva slags dans da?" spurte den andre nysgjerrig. "Ballett" svarte den første gutten. "Åja, ballett ja. Er det en veldig morsom dans?" Jeg måtte trekke på smilebåndet da de hadde passert, jeg synes det var så forfriskende herlig å høre en samtale uten fordommer. Er det noe som nemlig fascinerer meg er det kjønnrollemønstre, og hva det er som bestemmer disse rollene. Arv eller miljø?

Etter at minstemann ble født har jeg nemlig fått en hel del spørsmål om han er jente. Grunnen er enkel. Han har rødmønstret dynetrekk på vogna si. Enkelte begynner nesten å protestere når jeg sier det er en gutt. "Jamen, han har jo..." Kan tenke meg det blir enda verre nå som han også har fått blomstrete hekleteppe over den røde dyna si. Er det virkelig fyfy for små babygutter å bruke rødt? Hva mener du? 

Eldstemann lærte tidlig dette med jente og guttefarger. Han må ha plukket det opp i barnehagen, for vi har ikke snakket særlig om dette hjemme. Jeg glemmer aldri den dagen han fant en pakke rosa smokker i skuffa si på kjøkkenet. Det var en gave til en venninnes datter, men i mangel på en bedre plass la jeg dem sammen med hans. "Dette er dine smokker, mamma" proklamerte han. "Åå, sa jeg, er det ikke dine da?" "Neeeeeei!!" sa han og rynket kraftig på nesa mens han skulte på pakken. 

Jeg klarer ikke bli enig med meg selv. Noe sier meg at arv har veldig mye med saken å gjøre. At menn instinktivt blir fascinert av tøffe ting som biler og maskiner, mens jenter faller for søte ting fordi de har et morsinstinkt under overflaten helt fra de blir til. Ja, for det er jo rart at min gutt elsker Spiderman, mens hans venninne i barnehagen er Hello Kitty-frelst. Gutten min har elsket traktorer og gravemaskiner siden han var en bitteliten baby, og jeg tror egentlig ikke jeg har gjort noe konkret for at han skal like det. Likevel tror jeg miljø også har stor innvirkning, uten at vi kanskje vet det? Kanskje litt av begge deler, rett og slett?

En annen ting jeg har fått kommentarer på, er at guttene mine har et lekekjøkken. Det er visst litt på kanten ifølge noen av mine mannlige venner. Æh, jeg vet ikke med dere, men jeg synes hvertfall gutter som kan lage mat er himla attraktive. :)

Langt innlegg her idag. Vil gjerne ha innspill og tanker om temaet! :)

Jeg ble forresten sittende lenge oppe igår, og gjorde ferdig hekleteppet. Og godt var det, for idag var det skikkelig høstvær ute her vi bor. :) Synes det passet fint, jeg!

3 kommentarer:

  1. 1. tack för din söta kommentar hos mig. =)
    2. Underbart att höra killar prata om balett som om det vore det vanligaste i världen.
    3. Jag är just som du. väldigt förtjust i rött och mina barn har haft mkt rött på sig. allt från overåler till täcken i vagnen m.m och jag tycker inte det är förknippat endast med tjejer. Fast jag tror det var ovanligare förr i tiden att killar hade rött. (Nu finns det ju vissa som tex även använder rosa. till min förtjusning. ) kram på dig.

    SvarSlett
  2. Min sønn er en gutt som egentli aldri har likt traktorer men har fått beskjed om at d e noe en leker med...Han fikk å dukkevogn å dukke...
    Min datter ELSKER traktor og alle kjøretøy!
    Jeg har ikke gjort noe speielt men synes det er gøy å se at de to bytter "roller" men samtidig er veldig jente og gutt! :) GI han MASSE rødt, det er fint...

    SvarSlett
  3. Keep it up, sier jeg!Kjør på med rødt og lekekjøkken, synes det skal være fritt frem for det meste jeg:)
    Herlig med den ballett-samtalen:D
    Og forresten, de sammensydde heklelappene var bare rålekre!

    SvarSlett