torsdag 12. mai 2011

Barndommens helter.

helter2

helter

helter3

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg virkelig elsker barnebøker! Det finnes så utrolig mange søte bøker der ute, med helt fantastiske illustrasjoner! De som ligger mitt hjerte nærmest er selvfølgelig de bøkene jeg husker fra jeg selv var liten. Jeg fått litt ekstra hjerteklapp når eldstemann velger ut boka om Mummitrollet, Pippi, den lille muldvarpen eller Nysgjerrige Nils. Sistnevnte er han helt hekta på, og både bøkene, filmene og seriene er gjengangere her i huset. Det gjør ikke noe, han kunne absolutt hatt en verre favoritt. Heldigvis er han også veldig glad i å bli lest for, og kan godt høre på lange historier, og studere bildene. Det samme gjør jeg, og jeg er spesielt glad i de flotte illustrasjonene i Mummi-bøkene. Herlig og original fargebruk, og mange små detaljer! Snart skal jeg begynne på mine egne barnebøker. Jeg har spesielt to idéer som har kvernet i lang tid i hodet mitt. Så er det bare å finne tid og krefter til å starte da!

PS: Er det ikke forresten litt fiffig at Nils røyker tobakk før leggetid? ;) Søtt, og bittelitt upedagogisk? ;)

I love when my oldest son wants me to read to him. Especially when he brings me the books I remember from my own childhood. I also think it´s pretty funny that Curious George smokes tobacco before going to bed. ;)

7 kommentarer:

  1. De gamle bøkene er absolutt best! Det morsomme er at gutten min liker best de bøkene som også var mine favoritter den gang jeg var barn. Mummitrollet, Albert Åberg, Ludde, Emma og Thomas, og lille larven aldrimett er favorittene hans. De bøkene har evig liv tror jeg.

    Spennende at du skal skrive bøker selv! Holder på med tre barnebøker selv - mest på idéstadiet:-) Gøy å illustrere selv synes jeg. Jeg skriver for øvrig på en roman også:-)

    SvarSlett
  2. Så mange herlige barndomsfavoritter du har! Var hekta på Nysgjerrige Nils selv på begynnelsen av 70-tallet, så jeg må si den lille apekatten holder seg godt til tross for piperøyking før sengetid, hihi. Gode bøker er noe av det beste vi kan dele med barna våre i alle fall :-))
    Ha en fin torsdagskveld!

    SvarSlett
  3. Heia barnebøker:) Jeg liker også best de bøkene jeg selv husker fra da jeg var barn! Heldigvis er det lett å finne fine brukte bøker på loppis og i bruktbutikker:) Kjøpte den samme pippi-boka på Fretex på mandag:)
    Håper du og den lille familien har det bra:)

    Stor klem fra Sissel

    SvarSlett
  4. Åh, enig! Alle de er kjempefine... Fantastisk søte illustrasjoner! Jeg slår jo gjerne et slag for moderne barnelitteratur også, selv om jeg dessverre ikke er så flink til å holde meg oppdatert på hva som kommer.

    SvarSlett
  5. ENIG! Leter alltid etter fine barnebøker på loppemarkeder :)

    SvarSlett
  6. Så fantastisk blogg du har, ramla over den å ble forelska :-)
    Har brukt kvelden til å bla gjennom hele bloggen din faktisk :-)
    Gamle bøker er fantastisk, har vært hjemme hos mine foreldre å henta masse bøker fra da jeg selv var liten.. men en bok jeg savner er en som het " 10 små katter " Kan bare ikke skjønne hvor den har tatt veien..
    Vært borti den??
    vakre bilder og søte kattepuser :-)

    Ha en fin kveld videre

    SvarSlett
  7. Så flotte bøker. Koselig med det man kjenner fra sin egen barndom. Jeg har nettopp hentet masse babyklær fra jeg var lita på 70-tallet som vår lille jente kan bruke når hun kommer. Fikk akkurat i en tallerkenhylle også som jeg tenkte å male og bruke til bøker. Populært for tida, det, og veldig fint! Håper du får ei fin helg!

    SvarSlett